יאגו אחהצ.png

הכנה לכיתה א' ו-ב' ו-ג'

העלייה לכיתה א' היא שינוי משמעותי מאד בחייו של ילדנו. גני הילדים מכינים את הילד לבית הספר, אנחנו ההורים יכולים להמשיך ולסייע לו במשך החופש הגדול בהכנה לכיתה א' באמצעים ביתיים, פשוטים ומהנים.
הפעילויות המוצעות כאן מותאמות לילדים בגילאי בית הספר היסודי, והן ניתנו על ידי מרחב התמיכה מ.ת.ת.
 
ילדכם מתקשה לצייר ולכתוב?
ייתכן שהוא זקוק לחיזוק חגורת הכתפיים. כשהיא חלשה, הילד מתעייף מהר.
איך תחזקו אותה? תנו לילדכם לצייר בטוש מחיק על החלון. ילדכם ייהנה, שרירי חגורת הכתפיים שלו יתחזקו וביתכם יתמלא צבע (מחיק כמובן)...           
  • עשו לילדכם "מריצה": הילד "יילך" על הידיים, כשאתם מחזיקים את רגליו. הילד נהנה, שריריו מתחזקים ואתם מקדישים לו זמן משחק איכותי...
  • עודדו אותו לעלות על מגלשה מלמטה... למעלה.
  • עודדו אותו לטפס על חבל, עץ, חומה וכד'. הידיים שמסייעות בטיפוס, תתחזקנה.
 
ילדכם עומד לעלות לכיתה א'?
כיום ידוע שכדי להצליח לקרוא, המודעות הפונולוגית (זיהוי צלילים במילה) צריכה להיות בשלה!
איך תטפחו אותה? שחקו במציאת חרוזים ובהמצאת חרוזים שטותיים.
שחקו במציאת צליל פותח וצליל סוגר במילים:רון מתחיל ב...  "ר", עודד מסתיים ב... "ד".  
אלו משחקים שיכולים להעביר את הזמן בנסיעה במכונית, בעמידה בתור, כשמטיילים עם הכלב ובכל הזדמנות.
הרכיבו יחד פאזלים שונים, כשהילד לומד לקרוא, הוא למעשה מפרק ומרכיב צלילים.
 
לילדכם קשה לשבת זמן ממושך וללמוד?
איך תקלו עליו? בקשו ממנו שיעצום עיניים וישאף עמוק דרך האף לאט ככל האפשר, לסיום שינשוף דרך הפה. נשימה עמוקה מעבירה חמצן למוח ומשפרת את הריכוז.
אמרו לו שישתה כוס מים טריים. מים גם הם משפרים את הריכוז.
 
לילדכם קושי במוטוריקה עדינה?
זה יכול להשפיע על אחיזת העיפרון ועל כתב היד.
איך תשפרו אותה? פזרו לפניו חרוזים קטנים. אמרו לו למיין לקבוצות לפי צבעים או גדלים. עליו לשלוף את החרוזים באצבעותיו אחד אחד.
פזרו לפניו חפצים קטנים כמו למשל אטבים, אומים, קיסמים ואמרו לו לשלוף אותם בפינצטה ולשים בקופסא.
 
ילדכם מתקשה לזכור מה עליו לעשות ומה מטלותיו?
איך תסייעו לו? הכינו טבלת משימות שבועית ותלו אותה על המקרר. הילד יסמן x לפני או אחרי היציאה למשימה (חוג, טיול עם הכלב, סידור החדר וכד').
 
 
יומולדת 009.jpg
בעת קריאה ילדכם מאבד את השורות?
מה תעשו? הכינו סרגל מקרטון רוחב של כשורה עם חלון בגובה האותיות.
הילד קורא בעזרת הסרגל ויורד כל פעם שורה אחת.

 

בעת קריאה ילדכם "מוצף" במילים? המילים מתבלבלות לו?

הוא לא מדייק בפענוח?

איך תפעלו? הכינו לו "תנין" מקרטון עם פה פתוח. הילד צריך לזוז עם התנין עם כיוון הקריאה, כך שהתנין "יקיא" את המילים הנקראות. כך הילד חושף כל פעם אות ומצליח לפענח נכון וכן לצמצם גירויים חזותיים שמבלבלים אותו.

 
לילדכם קשיים בקואורדינציה?
איך תעזרו? בקשו ממנו שילך בשמיניות. לאחר כמה "שמיניות" הוסיפו לו משימה לביצוע - תוך הליכת השמונה. לדוגמא: לספור, להסתכל כל הזמן על תמונה, למחוא כפיים וכד'.
בקשו ממנו שיצייר שמיניות מחוברות.
צורת ה"שמונה" מסייעת לתיאום בין האונות במוח.
 
גלי מילר
בנימינה גבעת-עדה
נייד: 052-3231003